Suomalaiset naisartistit laulavat Kalevalaa uuteen uskoon

Perjantaina 4. helmikuuta julkaistiin Kalevala elävänä tai kuolleena Vol. 2 -albumi. Läydät albumin suoratoistopalvelusita tämän linkin kauttahttps://snd.click/Kalevala-2

“Klassikot tulkitaan aika ajoin aina uudelleen. Kalevalan perintö tähän päivään, katutasolle ja arkitasolle, sinne missä ihmiset muutenkin ovat. Projektimme jatkuu monella tahoilla ja tasolla. Uusinta huutoa tällä naisten tekemällä albumilla.” kommentoi Tuomari Nurmio kuunneltuaan tuoreen albumin.

Kalevala elävänä tai kuolleena Vol. 2 -albumille suomalaiset naisartistit kirjoittivat Kalevalan 11 laulua, joiden kunkin lähtökohtana on Lönnrotin Kalevalasta (1849) löytyvä merkittävä teema. Valintaperusteena oli ns. Kalevalan takainen runomaailma, eli sellaiset Kalevalan runot, jotka perustuvat ehjänä säilyneeseen ikivanhaan itämerensuomalaiseen trokeerunoon; toisin sanottuna, löytyvät Suomen Kansan Vanhoista Runoista.

Kalevala elävänä tai kuolleena vol. 2 kappaleet ja artistit:

  1. Päivälintu, Lau Nau & Hilja Grönfors
  2. Iso Tammi, M
  3. Pojat on poikia, Minä ja Nieminen
  4. Ilokivi, Emma Salokoski
  5. Kosijat, Laura Moisio
  6. Luvataan, luvataan, Tuuletar
  7. Ä.I.T.I, VIHREET-HOMOT
  8. Tietty tila, Kielo Kärkkäinen
  9. Tuuli, tuuli, Pelkkä Poutanen
  10. Pahan palkka, paha maa, Aili Järvelä
  11. Louhen laulu, Stinako

Petra Poutanen on valinnut levylle tulevat artistit ja Kirppu Saukkonen on suunnitellut levyn kansikuvan. Levy on osa Koneen säätiön rahoittamaa Juha Hurmeen ja Tuomari Nurmion alullepanemaa Kalevala elävänä tai kuolleena -hanketta ja se on saanut tukea myös Kalevalaseuralta. Kalevala Fest ry:ntarkoituksena on edistää, uudistaa ja kehittää Kalevala-brändiä ja sen tarjoamia mahdollisuuksia monitieteellisesti, -taiteellisesti sekä kulttuurisesti. Lisäksi yhdistys suunnittelee ja järjestää kulttuuritapahtumia, koulutus- ja keskustelutilaisuuksia sekä harjoittaa tiedotus- ja julkaisutoimintaa.

Levynkansigrafiikka: Kirppu Saukkonen

Lisätietoja, arvostelukappaleet ja kuvat:

KalevalaFest ry.
info@kalevalafest.fi
Riitta Huttunen,
050 3551 036

Somekanavat:
https://www.facebook.com/kalevalafest
https://www.instagram.com/kalevalafest/

#kalevalafest #kalevalaelävänätaikuolleena #kalevaladeadoralive

Taustatietoa biisintekoprosesseista:

Aili Järvelä:

”Pahan palkka, paha maa on rakkauden hätähuuto ja Kullervon tarina pähkinänkuoressa. Kullervo on hahmona ristiriitainen, vaikeakin, silti todella myyttinen ja suomalaisille tärkeä. Päädyin kertomaan biisissä Kullervon tarinan jotakuinkin niin kuin se meni, mutta halusin maustaa sitä jollain tuoreella kulmalla, ja kuinka ollakaan löysin itseni kotistudiostani tekemästä nokkahuiluträppiä ja räppäämästä. Tuoretta tai ei, suunta oli mielestäni oikea. Kappaleessa säkeistöt ovat melko informatiivisia, kertoen Kullervon elämän keskeisimmistä käännekohdista, kun taas Kullervon henkistä hätätilaa kuvaavassa kertosäkeessä reflektoidaan tämän päivän polarisoitunutta keskustelukulttuuria ja jatkuvaa taistelua tilasta ja rahasta rakkauden kustannuksella. Esittelin demon tuottajaparilleni Malmbergin Paavolle, joka ymmärsi heti, mitä ajoin takaa. Paavon kanssa oli varsin mielekästä työstää tuotantoa, ja Pahan palkka, paha maa onkin meidän ensimmäinen yhteistyö.”

Emma Salokoski:

Lauloin kalevalaisia lauluja 90-luvulla lukioikäisenä lauluyhtyeessä nimeltään “Kullervon kosto”. Tarkemmin sanottuna tekstejä oli enimmäkseen Kantelettaresta ja SKS:n arkistoista, mutta toimintaperiaate oli sama; perinteistä suomalaista runomittaa modernein keinoin. Nyt on kulunut melkoinen tovi siitä kun olen ollut runomitan parissa viimeksi, ja koin tehtävän erittäin haasteelliseksi. Kansanperinteen parissa puuhailee monia taitureita, joilla on sekä taitoa että asiantuntemusta juuri tästä asiasta paljon enemmän kuin minulla, ja minua hiukan jännitti asettua tämän aiheen äärelle. Mielessäni kummitteli myös kokemus 90-luvulta, jossa heittäydyin ensimmäistä kertaa itse kirjoittamaan kalevalamittaista runoa, ja sain melkoiset naurut päin naamaani kollegalta, jonka mielestä kaikki oli tekstissäni väärin, alkusointujen käytöstä lähtien.

Ehkä tästä intoutuneena päätinkin aloittaa lauluni kliseisimmästä kliseisimmällä lauseella; Vaka vanha Väinämöinen. Kappale, josta minun oli määrä laulu tehdä oli minulle valikoitu, mutta sain itse koota tekstin miten halusin ja mistä Kalevalan versiosta halusin. Tarina kertoo siitä kun Väinämöinen ensimmäistä kertaa ottaa Kantelen sormiensa alle ja alkaa soittaa, kun kaikki muut siinä epäonnistuvat, ja miten sitten kaikki, metsän eläimiä myöten, siitä ilostuvat ja liikuttuvat. Tietenkin tällaisen tarinan kohdalla täytyy aloittaa juuri tuolla lauseella.

Jouduin typistämään tekstiä melkoisesti, ja poimimaan pätkiä sieltä täältä. Olen itse nykyajan ihminen, ja pitkä ja polveileva tarinankerronta on minuun lyhyen keskittymiskykyni takia hukattua vaivaa, joten poimin tarinasta mieluisimmat kohdat ja lauseet. Eniten minuun vetosivat lauseet siitä miten ilman linnut kuulivat Väinämöisen soittoa ja tulivat kaikki paikalle, joten otin mukaan lauseet “korkealta kokko lenti, halki ilmojen havukka” jne.

Tarina istuu tähän päivään jotenkin vähän liiankin hyvin. Ilman musiikkia elämä on synkkää ja harmaata. Juuri nyt olemme kaikki eristyksissä kodeissamme, ilman elävää musiikkia ja taide-elämyksiä, ja elämä on pystyyn kuollutta. Kaipaan palavasti sitä aikaa kun musiikki saa taas vapaasti virrata, ihmiset kohdata ja jäätyneet sielut herätä henkiin. Taitaa silloin muutama kyynel vierähtää järven pohjaan muuttuakseen siellä helmiksi.

Kielo Kärkkäinen:

”Ajattelen Kalevalaa yhtenä monista tekstikokoelmista, joista ihmiset ympäri maailmaa voivat peilata itseään. Hämmästyn usein hahmojen ratkaisuja, tämä pätee erityisesti Lemminkäiseen, jonka ajatuksenjuoksua pyrin annetun materiaalin äärellä kartoittamaan. Halusin kirjoittaa kappaleen, jossa laulan Lemminkäisen suulla, vaikka vierestä kommentointi houkuttikin. Monesti ajattelin: Mikä tyyppi! Törkeää! Mutta niin se on – jos yksi pystyy kuvittelemaan, toinen pystyy tekemään. Ja niin kukaan meistä ei ole kovin kaukana toisesta, vaikka äkkivilkaisulla niin voisi luulla. Lemminkäiseen oon tiivistetty paljon malttamattomuutta, uhoa ja itsekkyyttä, kaikki tuttuja puolia ihmisenä olemisessa.”

Lau Nau & Hilja Grönfors:

“Kappale syntyi aika saumattomana yhteistyönä: Hilja teki sanoitukset pian alkuperäistekstin luettuaan ja minä sävelsin biisin rungon jonkinlainen alkuräjähdysinspiraatio mielessäni. Sovitustyö ja sanoitusten muokkaus tehtiin yhdessä koko bändin – eli Kiurelin, Valtterin ja Hermannin – kanssa. Kappale syntyi meidän kaikkien kohtaamisesta, sitä ei olisi olemassa jos se olisi tehty eri porukalla. Eräänlainen maailmanluontitarina siis jo itsessään.”

Laura Moisio:

“Aiheeni oli kilpakosinta, jossa Väinämöinen ja seppä Ilmarinen havittelevat Pohjolan tyttöä vaimokseen. Jäin miettimään toisenlaista lopetusta perinteiselle tarinalle, jossa kaksi miestä kilpailee samasta naisesta ja nainen valitsee heistä toisen. Lauluntekijän vapaudella skippasin siis kohdan, jossa Pohjolan tyttö haluaa mieluummin seppä Ilmarisen. Mitä jos hän ei haluaisi kumpaakaan?”

M:

“Jokaiselle projektiin osallistuneelle säveltäjälle annettiin aihe ja sitä koskevaa materiaalia. Minun aiheeksi tuli ”iso tammi”. Lähdin tutkimaan aineistoa ja testailin miten sanat soljuvat suussa ja mikä kuulostaa kiinnostavalta laulettuna. Kokosin tekstiä ottamalla paloja eri aineistoista ja lisäämällä hiukan omaa. Aloin työstämään sävellystä Korgin Microcontrolilla ja musiikkiohjelmallani eri soundeja testaten, äänittäen, säveltäen ja tuottaen. Muita äänittämiäni akustisia soittimia laulun lisäksi olivat huilu, rumpu ja sellainen rautainen kolistin. Viimeistelin tuotannon yhdessä Miikka Ahlmannin kanssa, joka myös miksasi kappaleen. Työskentely materiaalin parissa oli antoisaa, inspiroivaa ja hyvin luontevaa.”

“Olen kotoisin Kuhmosta, jossa Elias Lönnrot vieraili usein runonkeruumatkoillaan. Sen takia Kalevala on Kuhmossa hyvin näkyvästi esillä. Kuhmossa on muun muassa Juminkeko-säätiö, joka on perehtynyt kalevalaiseen ja karjalaiseen kulttuuriin. Harrastin pienenä kansantanssia ja kuuluin Helkanuoriin, joten kalevalainen perinne on tullut tutuksi myös sitä kautta. Tämän projekti myötä sukelsin Kalevalaan uudelleen ja se tuntui kiehtovalta ja kotoisalta. Tulen jatkamaan sen tonkimista, eli tämä ei jää tähän.”

Minä ja Nieminen:

“Kalevala on minulle tuttu kaukaa peruskoulusta ja myöhemmin teatterikoulusta. Koulussa kalevalaa tehtiin näyttämölle sanattomana nukketeatterina luonnonmateriaaleilla. Näin teoksen voimakkaina kuvina. Nyt sain tiiviin ja kattavan materiaalin käsiini. Sen avulla oli helppo päästä kiinni aiheeseen, joka oli Väinämöisen ja Joukahaisen kilpalaulanta. Näistä kahdesta tyypistä voisi kirjoittaa tuhat biisiä. Toinen on ikivanha ukkeli, jonka arvo perustuu selvästi siihen, että hän vaan on tosi tunnettu ja häntä on kautta aikojen aina arvostettu. Vanha rokkitähti, joka lepää joskus kauan sitten saavutetun maineensa varassa ja käyttää asemaansa hyväkseen. Toinen ukkeli taas on nuori ja uhmakas, ei vielä tunnista vahvuuksiaan eikä heikkouksiaan, on omasta mielestään kuolematon. Kirjoittaessani tekstiä uutiset kertoivat Talebanin vallankaappauksesta Afganistanissa. Olin tosi huolissani, olen edelleen. Naisten kasvoja maalataan piiloon katumainoksista, naistoimittaja ei uskalla mennä töihin; naiset piilotetaan. Varmasti tästä huolesta johtui se, että kaikesta lähdemateriaalista kosketti eniten Joukahaisen sisaren Ainon kohtalo. Ukkelit tappelevat ja kärsijänä on viaton sisko. Kaikista hurjimmilta tuntuivat äidin sanat, kun Aino oli hävitty taistelussa. “Mene huima huolinesi, epäkelpo itkuinesi, ei ole syytä synkistyä, aihetta apeutua.” Kertosäehän siitä tuli”, kertoo laulaja-lauluntekijä Henrika Nieminen biisintekoprosessista.

Pelkkä Poutanen:

“Kullervon tarinassa on kolme kovaa: osattomuus, kosto ja kuolema. Näihin nojaten yritin päästä sisään siihen tunteeseen, millä Kullervo tempoo vimmatusti eteenpäin ja toisaalta siihen typeryyteen joka maailmassa ajaa kostojen loputtomaan kierteeseen, katkeruuteen ja näköalattomuuteen. “

Stinako:

“Louhi on aina kuvailtu Kalevalan ilkimykseksi. Tosiasiassa Louhi piti huolta omistaan ja omaisuudestaan – hän toivotti tervetulleeksi kotiinsa vieraat, jotka veivät hänen tyttärensä ja Sampon. Vieraat tekivät väärin, ei suinkaan Louhi. Matriarkka ei ollut Kalevalaan tervetullut. Minulla oli olemassa aihio, josta synnytin lopulta Louhen Laulun. Etsin inspiraatiota tekstiin muun muassa eri kuvituksista, joita löysin Louhesta (mm. Muijavaaran upea Louhi-tulkinta) ja erilaisista kirjoituksista, mitä löysin Louhesta. Muodostin näistä vahvan mielikuvan ja Louhen hahmon, jolle annoin äänen Louhen Laulussa.”

Tuuletar:

”Teemana meillä oli Sammon taonta.

Tulkitsimme Sammon syntyä ja sen taontaa näkökulmasta, jossa jokainen Kalevalan henkilö vuorotellen ikään kuin aina lupaa jotakin – lupaa kysymättä, toiselle kuuluvaa. Tämä ”toisen lupaaminen” sitten taas hyödyttää aina jotenkin lupaajaansa. Päällimmäisenä tekstissä taitaa olla siis kyse oman edun tavoittelusta, joka koskettaa meitä ihmisiä yhä tänäkin päivänä. Ihmisyyden rajoja koetellen.

Ehkä tällä hetkellä suuremmin kuin pitkään aikaan lähihistoriassa.”

VIHREET-HOMOT:

“Inspiraatioksi albumilla kuultavaa teosta varten ELMO kuunteli Kalevalan äänikirjana kuusi kertaa päivittäisen aamuviiden salitreenin ohessa. Kalevala ja musculus gluteus maximus, mikä lyömätön yhdistelmä! SAKARIn ikiaikainen suhde sekä Ä.I.T.I.I.N.S.Ä. että kansalliseepokseen syventyi hänen veisattuaan Kalevalaa muorinsa kuvan äärellä, sängyn reunalla täysikuun aiheuttamina unettomina öinä läpi tautisten aikojen.”

Minä ja Nieminen julkaisi Pojat on poikia -biisin #kalevalatoo hengessä

Helmikuussa julkaistavalta Kalevala elävänä tai kuolleena Vol. 2 -albumilta julkaistiin 7.1.2022 Minä ja Nieminen -yhtyeen #kalevalatoo henkinen biisi Pojat on poikia

Biisi on kuunneltavissa kaikkien suoratoistopalvelujen kautta. 

“Kalevala on minulle tuttu kaukaa peruskoulusta ja myöhemmin teatterikoulusta. Koulussa kalevalaa tehtiin näyttämölle sanattomana nukketeatterina luonnonmateriaaleilla. Näin teoksen voimakkaina kuvina. Nyt sain tiiviin ja kattavan materiaalin käsiini. Sen avulla oli helppo päästä kiinni aiheeseen, joka oli Väinämöisen ja Joukahaisen kilpalaulanta. Näistä kahdesta tyypistä voisi kirjoittaa tuhat biisiä. Toinen on ikivanha ukkeli, jonka arvo perustuu selvästi siihen, että hän vaan on tosi tunnettu ja häntä on kautta aikojen aina arvostettu. Vanha rokkitähti, joka lepää joskus kauan sitten saavutetun maineensa varassa ja käyttää asemaansa hyväkseen. Toinen ukkeli taas on nuori ja uhmakas, ei vielä tunnista vahvuuksiaan eikä heikkouksiaan, on omasta mielestään kuolematon. Kirjoittaessani tekstiä uutiset kertoivat Talebanin vallankaappauksesta Afganistanissa. Olin tosi huolissani, olen edelleen. Naisten kasvoja maalataan piiloon katumainoksista, naistoimittaja ei uskalla mennä töihin; naiset piilotetaan. Varmasti tästä huolesta johtui se, että kaikesta lähdemateriaalista kosketti eniten Joukahaisen sisaren Ainon kohtalo. Ukkelit tappelevat ja kärsijänä on viaton sisko. Kaikista hurjimmilta tuntuivat äidin sanat, kun Aino oli hävitty taistelussa. “Mene huima huolinesi, epäkelpo itkuinesi, ei ole syytä synkistyä, aihetta apeutua.” Kertosäehän siitä tuli”, kertoo laulaja-lauluntekijä Henrika Nieminenbiisintekoprosessista. 

Minä ja Nieminen on elektroninen popyhtye Tampereelta. Teemu Kiiskilän ja Henrika Niemisen musiikki vaikuttaa vahvasti rytmihermoon ja siinä voi kuulla kaikuja funkista, folkista, afrobeatista sekä muinaisesta sähkömusiikista. Debyyttilevy Sekalaisia julkaistiin helmikuussa 2020. Kokoonpanossa on mukana Kiiskilän ja Niemisen lisäksi Rinna Ahlman.

Kalevala elävänä tai kuolleena Vol. 2 -albumilla suomalaiset naisartistit kirjoittavat Kalevalan 11 laulua, joiden kunkin lähtökohtana on Lönnrotin Kalevalasta (1849) löytyvä merkittävä teema. Valintaperusteena on ollut ns. Kalevalan takainen runomaailma, eli sellaiset Kalevalan runot, jotka perustuvat ehjänä säilyneeseen ikivanhaan itämerensuomalaiseen trokeerunoon; toisin sanottuna, löytyvät Suomen Kansan Vanhoista Runoista.

Kalevala elävänä tai kuolleena vol 2 artistit:
Lau Nau & Hilja Grönfors 

Stinako 
Minä ja Nieminen 
Emma Salokoski
Laura Moisio 
Tuuletar 
VIHREET HOMOT
Kielo Kärkkäinen
Poutanen
Aili Järvelä

Petra Poutanen on valinnut levylle tulevat artistit ja Kirppu Saukkonen on suunnitellut levyn kansikuvan. Levy on osa Koneen säätiön rahoittamaa Kalevala elävänä tai kuolleena -hanketta ja se on saanut tukea myös Kalevalaseuralta. Kalevala Fest ry:n tarkoituksena on edistää, uudistaa ja kehittää Kalevala-brändiä ja sen tarjoamia mahdollisuuksia monitieteellisesti, -taiteellisesti sekä kulttuurisesti. Lisäksi yhdistys suunnittelee ja järjestää kulttuuritapahtumia, suunnittelee ja järjestää koulutus- ja keskustelutilaisuuksia sekä harjoittaa tiedotus- ja julkaisutoimintaa.

Biisi on kuunneltavissa kaikkien suoratoistopalvelujen kautta 7.1.2022 lähtien tämän linkin kautta: https://snd.click/pojat-on-poikia

Somekanavat:
https://www.facebook.com/minajanieminen
https://www.instagram.com/minajanieminen/
https://www.facebook.com/kalevalafest
https://www.instagram.com/kalevalafest/

Kuviahttps://drive.google.com/drive/folders/1ZImELwnVV5V2z9NG8Mg8WCzLuTx44RLf?usp=sharing

Levyn kansikuva: Kirppu Saukkonen

Lisätietoja:

KalevalaFest ry.
info@kalevalafest.fi
Riitta Huttunen,
050 3551 036

Minä ja Nieminen, Henrika Nieminen
henrika.nieminen@gmail.com 
0400 416 432

#kalevalafest #kalevalaelävänätaikuolleena #KETKU #kalevaladeadoralive #valekalevala

Kalevala elävänä tai kuolleena
vol 1

Vallila Music House Oy julkaisi Kalevala elävänä tai kuolleena -albumin perjantaina 30.8.2019. Äänitteellä esiintyy mielenkiintoinen kattaus kotimaisia artisteja, joita ei suoralta kädeltä osaisi yhdistää Kalevalaan.

“Halusin, että tämä pelin avaus tulee puskan takaa, eli enimmäkseen sellaisilta artisteilta, joilla ei ole  aikaisempaa suoraa kosketusta kansanrunouteen. Mukaan kysyttiin monia ja nämä artistit tarttuivat haasteeseen. Tässä rock-estetiikka yhdistyy luovalla ja luontevalla tavalla  vanhimpaan meillä tunnettuun traditioon. Kalevala elävänä tai kuolleena –projektilla on tulevaisuudessa lähes rajattomat mahdollisuudet rikastaa kaikkien taiteiden ja kulttuurin muidenkin alueiden kasvua omista juuristamme käsin, kunhan se tuodaan ihmisten tietoisuuteen ja katutasolle ilman turhaa juhlallisuutta. On meistä kiinni, onko se elävä vai kuollut” – toteaa hankkeen alullepanija Tuomari Nurmio levyn taustasta.

Kalevala elävänä tai kuolleena -albumilla ovat Tuomari Nurmio & Tohtori Hillilä, Paleface & Maija Kauhanen, Paleface & Mikko Heikinpoika, Ismo Alanko, Faarao Pirttikangas & Nubialaiset, Pekko Käppi & K:H:H:L, Mara Balls, Jaakko Laitinen & Väärä Raha sekä Suistamon Sähkö. Taiteilijoille on annettu vapaat kädet tulkita omaa suhdettaan tähän klassikkoon, ja mitä mielenkiintoisimpia tulkintoja on kohta kuultavissa tällä äänitteellä. Kaikki kappaleet ovat uusia, nimenomaisesti tälle levylle sävellettyjä ja sanoitettuja biisejä.

“Vuosi sitte kesällä, kun sain kutsun liittyä tähän hienoon tempaukseen, niin ensimmäinen ajatus oli, että saakeli, en tiedä Kalevalasta yhtään mitään. Sitten vetäydyin metsämökille muusani luokse ja sit siellähän sattumalta urkuharmoonin päällä odotti Kalevala. Kuinka ollakaan ja sit otin sen heti ja avasin ja ensimmäinen, mitä siel luki oli: vaatteen läpi näkyy hipiä, hipiän läpi näkyy liha, lihan läpi luu, luun läpi ydin ja ytimen läpi näkyy väki. Aika lakkasi kulkemasta siinä hetkessä, mä mietin et ei vitsi mikä laini, ei vitsi mitä hahmoja, ja sit mä sillä istumalla mä tiesin, että se toinen biiseistä väkisinkin käsittelee väkeä ja sit myös tää toinen Ilman Impi on eräänlainen toisinto siitä niinku väen voimasta. Siinä lähestytään sitte ennemminki semmosest kulmasta, että jos Väki biisissä on se viesti, että tavallaan sitä väkee täytyy kunnioittaa, niin sitte Ilman Impi tulee siihen pisteeseen, et sen on pakko laskeutua sinne laineille ja niinku antautuu myös tavallaan sille leikille oman väen kanssa.”- kertoo Mara Balls säveltämistään biiseistä.

Samaan aikaan julkaistaan musiikkivideo Suistamon sähkön kappaleesta Tuonelan tyttö. Videon ohjaaja Tommi Kainulainen kertoo videon taustoista seuraavasti:

Hain inspiraatiota musiikkivideoon samoista Kalevalan säkeistä joista biisikin on syntynyt. Tietoa ja vastauksia tässä hakee itsekukin, ihan kätevää ois välillä pistäytyä Manalan ikimajassa niitä hakemassa.

Video on katsottavissa Youtubessa osoitteessa: https://youtu.be/CrOuFdafbLM

Levyn kappaleet löydät tämän linkin kautta: https://lnk.to/Kalevala-Elavana-tai-kuolleena ja levy on saatavilla sekä CD:nä että vinyylinä mm. Levykauppa Äxstä.